Hoe het moet

‘Ik vind dat jij daar naartoe moet.’ Een vriendin van mij spoorde me aan om naar de Business Bootcamp van Open Circles Academy te gaan.

Daar ‘leer’ je namelijk hoe je meer resultaten uit je ‘business’ kunt halen. Ze had het al een paar keer gezegd. Dus nu ging ik maar. Het was bijzonder. Omdat bijvoorbeeld veel regels van hoe je ‘moet’ presenteren werden overtreden.

Want:

1. Een mens kan maar een beperkte tijd aandachtig informatie opnemen: misschien 10, hooguit 20 minuten. De bootcamp was twee dagen luisteren, van ’s ochtends 10 tot ’s avonds 7 met sessies van zo’n anderhalf uur.

2. Blijf binnen de tijd (1): al op de eerste dag kondigde Nisandeh Neta aan dat het programma uit kon lopen. En dat deed het ook.

3. Wissel regelmatig van sprekers: na een hele dag Neta kwam om half 6 op zaterdag publiekstrekker Brian Tracey (ik kende hem niet). Tijd voor de borrel.

4. Als je lijstjes gebruikt, dan met maximaal drie punten. Tracey had het over 7  C’s en 7 gewoontes. Bij nummer 2 weet je: er volgen er nog 5!

5. Neem je publiek serieus, voor hen doe je het: Neta had geen tijd voor vragen uit de zaal tijdens zijn verhalen.

6. Spreek duidelijk, gebruik pauzes, varieer in toonhoogte. Nisandeh was een waterval, sneller dan snel.

7. Blijf binnen de tijd (2). Na het boeiende persoonlijke verhaal van Annemarie van Gaal op zondagochtend was er nauwelijks tijd voor vragen. Wij moesten door met Neta’s verhaal.

8. Timing, luister naar je publiek. Neta nam (wel) ruim de tijd om zijn kortingsactie voor zijn vervolgcursussen aan te kondigen.

Tja, en toch bleef het overgrote deel van de ruim 600 deelnemers zitten tot zondag half 8 ’s avonds. Ik ook. Omdat je het gevoel kreeg dat je anders iets zou missen. Neta hield ons wakker door af en toe een energizer te doen: staan, dansen en klappen. Wat hij liet zien, dit weekend: ook al treed je de wetten van het presenteren met voeten, toch hebben sommigen de gave de aandacht vast te houden. Al is het maar voor een weekend.